Açık Kaynak Kodlu İşletim Sisteminin Kurulması


Linux'u açık kaynak kodlu bir işletim sistemi olduğundan kaynak kodları üzerinde istediğimiz değişiklikler yaparak, yeniden derleyerek kendimize uygun işlevleri olan bir çekirdek geliştirebiliriz. Linus Torwalds'ın geliştirdiği aslında bir işletim sisteminin çekirdeği idi, bu çekirdek üzerine geliştirilen uygulamalar sayesinde Linux, kullanıcılar tarafından çekirdek değil de bir işletim sistemi olarak düşünülmektedir.

1.3.1. Linux Türleri

Linux'un işletim sisteminin çekirdeği olduğunu belirtmiştik. Bu çekirdek üzerine kurulmuş, geliştiricilerin kendi istedikleri işlevleri ekledikleri yapılar barındıran pek çok dağıtım mevcuttur. Bu dağıtımların bir kısmı amatör geliştiriciler tarafından hazırlanan çalışmalar olduğu gibi, farklı firma ve kuruluşların da profesyonel kişilerce geliştirilen çalışmalardır. 

Tüm dağıtımların çekirdeği Linux olsa da, farklı dosya ve dizin yapısı, ön tanımlı gelen programlar farklı dağıtımları oluşturmaktadır. Dağıtımlar arasındaki en dikkat çekici fark tabanlarıdır.  Linux dağıtımları tabanlara göre temel olarak aşağıdaki gibi ayrılmaktadır.
  •   DEBİAN TABANLI: Freespire, Knoppix, Ubuntu, Linspire, Elive vb.
  •   GENTOO TABANLI: Korooraa, Gentoox, VidaLinux, Nova, Pentoo vb. 
  •   RPM TABANLI:  Red Hat Linux, SUSE Linux, Mandriva Linux, Fedora, ALT Linux vb.
  •   SLACKWARE TABANLI: Slax, Wolwix, Zenwalk, STUX, ZipSlack vb.
ulusal işletim sistemimiz olarak nitelendirilen TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırmalar Kurumu)- UEKA(Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü)'nün hazırlamış olduğu Pardus kendine has bir yapıdadır. Bu modülde Pardus 2011 işletim sisteminin kurulumu ve kullanımını esas alan bir anlatımla karşılaşacaksınız.

Yorumlar